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Recognizing Anxiety in Autism

You may think that anxiety is just that little nervous in the stomach before a job interview, but it is not. It can impact our life in a daily basis. Sometimes we hear people say that “everyone has a little anxiety” but for autistic people it can be constant and at an unhealthy intensity.

Anxiety is the most common co-morbidity in Autism, but together with the need to continually mask our traits, it can lead to autistic burnout. We autists, may have difficulty identifying anxiety and exhaustion before reaching burnout (see Autistic Burnout). Know how to identify whether you or someone close to you on the spectrum has a high level of anxiety and needs to take care of themselves.

What are the signs to watch out for?

  • Increased need for routine control
  • Increase in the number and intensity of meltdowns and shutdowns
  • More pronounced and unhealthy obsession with special interests
  • Feelings of anger or sadness if you cannot concentrate on the special interest
  • Decreased executive function, like more difficulty in cleaning the house or in planning
  • Intrusive thoughts in loop, like a constant analyzes of past conversations
  • Increase in stimming, sometimes to the point of hurting yourself
  • Somatic complaints, such as headaches and stomach pains.
  • Avoid certain tasks and events
  • Constant worrying
  • Waking up exhausted and without dreams, which indicates superficial sleep
  • Difficulty in relaxing
  • Greater forgetfulness of the daily routine of self-care such as bathing, eating, etc.

We have spent so many years masking our difficulties that we sometimes fail to capture basic signs of our needs. If you have these signs, your anxiety is too high, and you need a break. Sometimes we have these signs for years and we may feel that it is part of who we are. It is not.

Take care of yourself.


Reconhecer Ansiedade no Autismo

Muitas pessoas acham que ansiedade é apenas aquele nervosinho no estômago antes de uma entrevista de emprego, mas não é. Impacta bem mais a nossa vida do que isso. Por vezes ouvimos pessoas dizerem que “toda a gente tem um pouco de ansiedade” mas para autistas pode ser constante e numa intensidade não saudável.

A ansiedade é a co-morbidade mais comum no autismo, mas em conjunto com a necessidade de mascarar continuamente os nossos traços, pode levar ao esgotamento autista. Nós, autistas, podemos ter dificuldade em identificar ansiedade e exaustão antes de chegar ao esgotamento (ver Esgotamento Autista).

Saiba identificar se você ou alguém perto de si que esteja no espectro está com um nível de ansiedade elevado e precisa de tratar de si.

Quais são os sinais a ter em atenção?

  • Aumento da necessidade de controlo e rotina
  • Aumento na quantidade e intensidade de meltdowns e shutdowns
  • Obcessão mais pronunciada e não saudável por interesses especiais
  • Sentimentos de raiva ou tristeza se não puder concentrar no interesse especial
  • Diminuição da função executiva, como maior dificuldade em limpar a casa ou em planeamento
  • Pensamentos intrusivos em loop, como constante análise de conversas passadas
  • Aumento de estereotipias (por vezes ao ponto de se magoarem)
  • Tornar-se menos comunicativo
  • Queixas somáticas, como dores de cabeça, dores de estômago.
  • Evitar determinadas tarefas e eventos
  • Sentimento de preocupação constante
  • Acordar exausto e sem sonhos, o que indica sono pouco profundo
  • Dificuldade em relaxar
  • Maior esquecimento da rotina diária de auto-cuidado como tomar banho, comer, etc.

Nós passamos tantos anos a mascarar as nossas dificuldades que por vezes deixamos de captar sinais básicos das nossas necessidades. Se tiver estes sinais, a sua ansiedade está demasiado elevada, e precisa de uma pausa. Por vezes temos estes sinais durante anos e podemos achar que é parte de quem somos. Não é.

Trate de si.

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