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Introduction of new routines for autistic people

We are known for our difficulty with anything that is not our established routine, and one of the hard and complicated issues about this is how to introduce some new things into it. This might also help ADHD since they also have problems with Executive dysfunction and keeping routines.

For example, if we have to add a new pill and remember to take it, we might have difficulty introducing it into our already set and locked routine.

Our routine allow us to have a little bit of control over our limited energy, sensory experiences and global environment. I have a huge difficulty in introducing new things since I just have an “automatic mode” and any disruption to it leaves me frustrated and confused, or I just don’t remember it.

So.. how to introduce new things into routine?

Tip 1 – Associate the new routine to an old one

Something I started doing is associating something new to an already established part of my routine. Let me explain, if I have a new pill to take, I will associated it with coffee in the morning and leave it next to it, that way when I am taking the coffee I will remember it. Obviously, if I don’t take the coffee I will forget it completely, but it allows me to introduce something to create a new routine in a less stressful and painful way. If I try to just introduce something to my routine I just won’t remember, and get very frustrated.

Tip 2 – Use apps

There are other small things I changed that might help. I started using an app to create routines and schedule specific things like Drinking water (I am terrible with that and I constantly forget it until I have a headache of dehydration). The app I use is Timo App and it is specific for people with Autism and ADHD, however, you have to pay for it. There are several free apps online that you can have that will help.

Tip 3 – Visual daily/routine boards

For children, there are several calendars and visual boards to add their schedule in a way they know what to expect from it. You can easily print at home the needed visual cues and add in each day of the week.

Alt Text
An example of a visual schedule for a class, taken by National Autistic Society

Tip 4 – Visual boards for food and emotional regulation

You can also build one of these plates for lunch and dinner, especially if you have food selectivity, and for emotional regulation (to ask how your child is feeling). You can check the website Do2learn for printable images and tips on how to do it.

Example of mood boards
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Example of Weekly Food boards

Tip 5 – Develop Processes and always do the same

Try to develop a specific process for each thing your child has to do, and stick to it as much as possible, for example, always have a bath the same way (shampoo first, then body wash) or go to the bathroom (lower your pants, lower underwear, sit, etc.).

There are several more tips that I will start adding, and I am sure a lot of the parents already know them, but I thought these were incredibly important.


Introdução de novas rotinas

Somos conhecidos pela nossa dificuldade com qualquer coisa que não seja a nossa rotina estabelecida, e uma das questões difíceis e complicadas sobre isso é como introduzir algumas coisas novas nela. Isso também pode ajudar no TDAH, pois também têm problemas com disfunção executiva e manutenção de rotinas.

Por exemplo, se tivermos que adicionar um novo comprimido e lembrar de tomá-lo, podemos ter dificuldade em introduzi-lo em nossa rotina já definida e bloqueada.

A nossa rotina permite-nos ter um pouco de controle sobre nossa energia limitada, experiências sensoriais e ambiente global. Tenho uma grande dificuldade em introduzir coisas novas, pois só tenho um “modo automático” e qualquer interrupção deixa-me frustrada e confusa, ou simplesmente não me lembro.

Então … como introduzir coisas novas na rotina?

Dica 1 – Introduzir algo novo associado a algo que já está na nossa rotina normal

Algo que comecei a fazer é associar algo novo a uma parte já estabelecida da minha rotina. Se eu tiver um medicamento novo para tomar, vou associar ao café que tomo de manhã e deixo a caixa ao lado do café, assim quando eu for tomar o café eu vou lembrar-me. Obviamente, se eu não tomar o café, vou esquecê-lo completamente, mas permite-me introduzir algo para criar uma nova rotina de uma forma menos estressante e dolorosa. Se tento apenas introduzir algo na minha rotina, não me vou lembrar e fico muito frustrada.

Dica 2 – Utilizar uma app – para adultos

Existem outras pequenas coisas que mudei que podem ajudar. Comecei a usar uma aplicação para criar rotinas e programar coisas específicas como beber água (sou péssima com isso e sempre me esqueço até ter uma dor de cabeça de desidratação). O app que uso é o Tiimo App e é específico para pessoas com autismo e TDAH, mas tem que se pagar por ele. Existem várias aplicação online gratuitas que pode utilizar e que ajuda bastante.

Dica 3 – Quadros visuais e calendários para o dia-a-dia

Existem vários calendários e quadros visuais para adicionar á sua programação diária de forma a que eles saibam o que esperar do seu dia. Pode imprimir facilmente em casa as dicas visuais necessárias e adicioná-las a cada dia da semana (eventualmente irei fazer algumas para imprimirem de borla). Pode verificar o site Do2learn para obter imagens para impressão e dicas sobre como fazê-lo.

Dica 4 – Quadros para alimentação ou regulação emocional

Pode também preparar um desses quadros para mostrar o que tem programado para a comida durante a semana (ate pode colocar fotos da comida em cada dia da semana), especialmente se tiver seletividade alimentar, e para controle emocional (para perguntar como se está a sentir).

Exemplo de quadro de regulação emocional
Exemplo de Cardapio semanal

Dica 5 – Desenvolver Processos e fazer sempre da mesma forma

Tente desenvolver um processo específico para cada coisa que o autista tem que fazer, e repita sempre da mesma forma, por exemplo, sempre tome banho da mesma forma (primeiro shampoo, depois sabonete líquido) ou ir a casa de banho (baixar as calcas, baixar a roupa interior, sentar, etc.).

Há várias outras dicas que começarei a adicionar, e tenho certeza que muitos pais já as conhecem, mas achei que eram extremamente importantes.

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